Mavefornemmelse: ven eller fjende?

I Blog by Anette GladSkriv en kommentar

Hvis du lider af lavt selvværd, vil du ofte opleve, at der ikke skal meget til før du føler ubehag i maven.

“Lyt til din mavefornemmelse”, har du sikkert hørt mange sige, når du har stået i en situation, hvor du skulle træffe en større beslutning.

Eller du har mærket ubehag, nedtrykthed, uro, rastløshed, sørgmodighed og lignende. Du har måske tænkt: “Der sker noget lige nu, som ikke er godt for mig, det siger min mave”. Langt hen ad vejen kan det være en god ide at lytte til sin mavefornemmelse eller intuition om du vil. Men IKKE altid.

Vores hjerne er programmeret til hurtigt at opfange faresignaler og reagere på dem. Derfor igangsættes vores alarmberedskab ofte når vi står over for noget nyt. Få af os har det som Pippi Langstrømpe der siger: “Det har jeg aldrig prøvet før, så det må jeg være god til”.

Har du et lavt selvværd, eller ramt af stress eller angst, vil din mavefornemmelse ofte ved blot små beslutninger og ændringer sige: “STOP det er farligt. Gør det ikke. Gør som du plejer, det er trygt og godt og du er i sikkerhed”.

Tanker og følelser kan være ubehagelige og smertefulde hvis vi tager dem højtidelig. Når vi står i situationen opleves de meget virkelige og det kan føles som om det er sandheden, the truth and nothing but the truth. Det er nødvendigvis ikke rigtigt.

Når vi oplever ubehag er det vores krop som reagerer på, at vi er på vej ud af vores komfortzone. At der er noget som har betydning for os, at vi gør noget som er uvant for os (Det er sjældent at vi er i reel fare, selvom det kan opleves sådan).

Bekymringerne og ubehaget vil gerne have vores opmærksomhed, og prøver at hjælpe os til at gøre vores bedste eller til at undgå fare.

Det er altså ikke i alle situationer at vores mavefornemmelse er den bedste sparringspartner, ofte kan den faktisk spænde ben for det liv vi ønsker at leve.

Et eksempel: “Du elskede at spille badminton da du var ung. Nu har du ikke spillet i mange år og savner det. Du er ikke længere i god form og har ikke nogen at gå med. Du vil rigtig gerne melde dig ind i den lokale badminton klub til den kommende tilmeldingsaften. Du glæder dig rigtig meget, men i løbet af dagen begynder der at komme tanker om, at det er pinligt at gå der hen selv, du er nok er blevet for gammel og det kan du sikkert slet ikke finde ud af længere, og du bliver nok også bare skadet. Du bliver mere og mere mismodig og kan mærke ubehaget i maven som fortæller dig, at det ikke er en god ide at tage af sted. Det ender med at du bliver hjemme”.

Det kortvarige ubehag er måske væk, men lever du det liv du ønsker dig?

Men hvis jeg ikke kan stole på eller bruge min mavefornemmelse som sparringspartner, hvad gør jeg så?” Spørger du nok.

Hvis vi i stedet for at spørge om det er sandt eller ej, hvad mavefornemmelsen fortæller os, spørger: “Er det brugbart? Er det min mavefornemmelse fortæller mig brugbart ift. det liv jeg gerne vil leve?” Så er det ikke længere så vigtigt om tanken og følelsen er ubehagelig eller behagelig.

Og du behøver heldigvis ikke at reagere på ubehaget, du kan blot registrere det. Ved at forholde dig anderledes til dit ubehag og ikke tage det så alvorligt, er det nemmere at rumme og udholde det.

Herved skaber du muligheden for at leve et rigt, alsidigt og meningsfuldt liv.

Kærligst Anette Glad

Del dette indlæg

Skriv en kommentar